Wednesday, April 18, 2012

Perjalanan Bermula, Umrah Part 1

Saya sambung kembali entri utk umrah nie..alhamdulillah..panas bdn Rayyan surut jua akhirnya..lega skit hati saya.Kami bertolak ke KLIA lebih kurang pukul 11.00 pg.Flight jam 3.05 ptg..seingat saya.Sampai2 je kat KLIA..trus buat Self check in.Saya sekeluarga,beserta dgn mertua.

Saya terpaksa ubah seat kami menjadikan kami duduk satu barisan jer,senang.Elok jugak flight MAS nie ada 5 seat tengah2..cukup2 utk kami sekeluarga..Iman pun ada seat sendiri..Rayyan biasa laa baby..sama saya.Bg saya flight MAS nie sempitt skit..lagi2 saya dengan baby nie.

Kena banyak sabarr..8 jam lebih dalam flight untuk kami tempuhi...x henti doa moga Allah permudahkan urusan kami..terutamanya dalam bab anak2...tau2 sajalah kalau travel dengan anak2 kecik nie...ada jugak yang terkejut bila saya khabarkan nak g umrah ngan anak2 sekali..ada yang hairan cemana nak buat umrah dan ibadat lain dengan anak2 kecik.Saya sendiri pun beranggapan begitu masa bawak Iman dulu...risau..takut..pk cemana laa time nak solat nanti...leh ker anak ni duk diam2...tapi setelah melaluinya ...saya rasa bersyukur sgt2 sbb dapat ke tempat yang penuh berkat itu bersama anak2..

Saya jadi teringat peristiwa ketika bawak Iman dulu..lepas solat di Masjidil Haram, saya bertemu dengan seorang yang boleh dianggap kakak laa..orang Malaysia jugak..tapi dah lama menetap di Qatar...Kami sembang laa sekejap...dia pun sama , bwk anak kecik..saya ingat pesan dia...kalau ada rezki bawa laa anak ke Mekah masa dorang kecik2 lagi..xde rugi nyer...jgn pk pasal susah nak jaga atau apa2 jer..pk kan keberkatan yg akan ALlah limpahkan kepd kita serta anak2...

Berbalik kepada perjalanan kami..atas flight..Iman memula asik layan kartun jer,pastu tido...Rayyan pun ada jugak merengek2..x selesa rasanya..tempat sempit..tp alhamdulillah semuanya lancar..cuma bila dah hampir nak landing tu, Iman muntahh..hihi..sian tul dia..x larat katanya...Sesampainya di Jeddah kami disambut oleh Ust ..apa ntah nama nyer..luper dah...Kali nie kami terus je ke Mekah...dah siap2 niat masa atas flight lg...

Kami sampai pg...terus laa ke hotel..Hotel Manazel Al Rayed Ajyad...jumpa Hj Arshad..yg menguruskan hal ehwal umrah kami kali nie.Dah siap amik beg sume kami rehat jap dlm bilik , pastu turun utk buat umrah pertama.Ada lah ust skali ngan wife dia tunjukkan.Saya pun ingat lagi laa skit2 berdasarkan pengalaman lalu.




Ketika terpandang nya Kaabah, satu perasaan yang x dapat digambarkan menyelinap masuk ke dalam diri saya.Bersyukur sgt kerana sekali lagi di jemput Allah swt untuk mengunjungi Baitullah.Kami mencari lampu hijau..tempat untuk mulakan tawaf.Masa tawaf nie kena hati2 skit laa...takut nanti terpisah..terutamanya ketika ada kerja pembersihan dilakukan oleh geng2 Ben Laden tu.Time nie lah kemungkinan akan terpisah dengan group kita...sbb dorang akan lakukan jer kerja dorang, kita kena waspada sambil kena jaga bahu nie sentiasa menghala ke Kaabah kan.

Alhamdulillah kami still bersama dan tiada apa2 masalah...cuma penat skit ,Rayyan pun ok jer..x merengek.Dah siap, kami terus ke tempat saie...time saie nie lah peristiwa yang x pernah saya lupa..kami siap tertidur kat Bukit Safa...mmg letih sgt...nnt saya sambung lg yea...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...