Wednesday, February 6, 2013

Visa Umrah


Alhamdulillah, visa umrah kami telah pun keluar.Insyallah , kami sekeluarga sekali lagi di jemput Ilahi menjadi tetamu di rumahNya.Jika diizinkan dan tiada apa2 halangan kami akan menunaikan umrah 16hb Feb nnt.

Saya buat entri nie sekadar panduan buat sesiapa yang ingin menunaikan umrah tanpa guna mana2 pakej.Jd kita kena apply visa umrah sendiri, beli tiket dan settlekan psl 'ground' kat Makkah dan Madinah.Tapi sbg peringatan awal, jika apa2 hal yg berlaku jgn salahkan saya yea..ampunnn....

Utk entri nie saya citer psl visa jer ok.selalunya visa umrah nie akan keluar beberapa bulan selepas musim haji setiap tahun.Tapi setiap kali kuar visa nie ada jer lah peraturan2 baru yg ditetapkan oleh pihak Arab saudi. Utk tahun nie pulak,bg wanita yang berumur 45 thn ke bawah dan lelaki umur 18 thn ke bawah kena pergi umrah diiringi oleh mahram masing2. No more tumpang2 mahram yea. Dulu2 boleh jer tumpang mahram ngan ust2 yg bawak kita kan..tap skang xde lagi.







Sebulan sebelum pegi tu dah kena apply dah.Peringatan..apply visa dengan syarikat yag berdaftar dan disahkan oleh Arab Saudi shj utk kuarkan visa. Utk elakkan apa2 masalah berlaku terutamanya caj yg dikenakan lah. Murah skit kalo trus apply ngan travel yg mmg boleh kuarkan visa berbanding ngan travel yg guna travel lain utk apply visa. Cam saya dah 2 kali guna Syarikat Zahafiz Travel nie..co. nie kat S.Alam..Ok jer , alhamdulillah x de apa2 masalah..

Cumanya kami cuak skit baru2 nie bila dpt pasport , cek tarikh visa tu 21hb Jan 2013. Visa nie valid 30hari. Maknya pastu dah x leh stay kat Arab Saudi. Kami nyer flight 16hb Feb, balik 1 Mac..kalo ikut date tu, tarikh last visa tu 20hb Feb laa....sudahh..dah gabra dah..trus ler sy contact pihak zahafiz...takut jd PATI ler plak nnt..

Pas dorang explain psl tambahan hari utk visa tu barulah lega skit,..rupa2nya bila kita dah masuk sana, dorang akan cop tambahan 14hari lagi...sib baikk..kalo x jenuh jugak nak pulang blk pasport, tgu lagi..isau takut x sempat dpt visa jer...moga2 xde apa2 masalah lah nnt . Doakan semoga kami dpt melakukan umrah dengan lancar yea..almaklumlah ngan anak2 kecik nie..pregnant lagi..tp doa saya moga Allah mudahkan semuanya utk saya melakukan ibadat di sana..Aminn..



11 comments:

  1. Smoga slmt pergi n kmbli. Ya, Allah.....permudhknlh perjlnn mrk sekeluarga agar dpt melakukn ibadah mu dgn sempurna. SLMT JLN. Smoga sentiasa dlm rahmat n perlindunganNYA!

    ReplyDelete
  2. bestnye.doakan saya ye ada rezeki ke sana nt

    mudahan selamat pergi dan pulang.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..tahniah...semoga dipermudahkan NYA...bila lah turn sayA n family kan....

    ReplyDelete
  4. Kak Ani: t.ksh bebanyak akak.

    Ash:Insyaallah Ash..

    Kuazue:T.ksh..Insyaallah akan sampai masanya nanti..doakan saja..

    ReplyDelete
  5. dah ada peraturan baru yerr... last year akak g ada jer yang tumpang mahram ni..

    Bagus bawa budak2 ni ke sana kan.. walaupun ramai yang bg alasan terganggu ibadah bila bawa anak, memang terpaksa adapt dengan kerenah diorglah tp at the same time hati diorg akan dekat dengan baitullah... Anak akak kalau tengok jam mesti dok fikir kat mekah dah pukul berapa agaknya haha... kalau tengok live kaabah mesti dia tanya bila lagi kita nak kesana

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..
    just nk tanya sbb sy x berapa fhm, sy rancang nk buat umrahkali kedua bersama isteri, cuma kali ni xnak pakai travel agent. boleh ke saya byr upah pd zahafiz travel ni utk bantu kami setelkan visa. dulu puan buat dgn zahafiz ni berapa kene bayar?

    ReplyDelete
  7. Salam nak tanya sikit pasal visa umrah tu. Kes saya pun sama gak dgn puan. Visa tamat seblm tarikh flight balik. Visa tamat 29 apr 14 flight blk ditunda 2 may 14.. ada masalah tak. Mohon pencerahan puan.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

    UMRAH PERSENDIRIAN
    Ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej di samping faktor kepuasan

    Wujudnya group telegram atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload terdahulu telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua bulan dua group telah di perlukan di mana setiap group telegram boleh menerima 200 member. Kini group ke 3 pula di mulakan
    Pertemuan Ahli UP yang sedia telah mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, tetapi telah mewujudkan PRM yang ada kini.
    Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
    Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” group ke 3 tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya.

    Jika anda pembaca berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat :
    1. beragama Islam
    2. berumur 18 tahun ke atas dan
    3. berminat menyertai

    di kehendaki memohon kepada email menyatakan hajat itu dan menyertakan no telegram kepada email : umrahsenang@gmail.com
    Ada yang bertanya, kenapa tidak di letakkan no telegram moderator;
    Jawapnya no pengguna telegram adalah hidden dan sesiapa yg berminat hendak berusaha sedikit.

    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  10. salam. puan boleh mintak no contact zahafiz travel tu? saya perlukan tuk memintanya membuat visa tuk saya. boleh emel saya ieda.a4e@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum wbt. Minta izin tuan rumah

    Kepada yang berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY, boleh sertai komuniti dibawah

    Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut :

    https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

    Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

    Channel Nota :
    telegram.me/notaumrahdiy

    Group perbincangan :
    telegram.me/komunitiumrahdiy

    Website : www.umrahdiy.com.my

    visa umrah : 0173008021

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...