Friday, April 26, 2013

Catatan Umrah 2013 - Part 2







Bersambung lagi utk catatan umrah saya..Sepanjang di Madinah utk urusan solat saya xde masalah sgt..Keadaan di Madinah agak teratur berbanding di Makkah yg agak sesak.Utk ke masjid , Sara duduk dlm buggy..senang skit...jarak dr hotel ke Masjid pun x jauh..lebih kurang 50m jer...tp saya lupa lak namahotel yg kami tinggal tu.

Cumanya kali nie saya kurang berpeluang utk solat dlm masjid...sesekali jer...bila masuk masjid pun, saya x masuk dalam2 sgt..dok tepi2 jer...Bila dok dlm masjid..Rayyan ngan Sara plak asik duk ambik cawan air zam2 jer...w/pun keadaan kat sana biasa jer bdk2 dok main cawam tu, tp saya rasa isau2 jugak...sbb dorang amik byk2 duk main susun2 sementara tgu saya solat...lain2 solat luar masjid jer memandangkan keselamatan anak2..dan juga saya yg tgh pregnant.Saya rasa x kuat utk pegang anak kiri kanan dan berasak dengan orang ramai.Utk mengelakkan sebarang kejadian yg tidak diingini berlaku, saya solat kat luar jer.Rayyan plak bila suruh ikut abah dia x nak..tak nak pisah ngan Sara.Jadi dua2 ikut saya.



Bila time nak g solat tu, utk yg bawak anak2 kecik macam saya nie..di nasihatkan utk bawak bekalan utk dorang.Ikut pengalaman saya lah...antara yg wajib bawak bg saya..susu,biskut,coklat..selalunya saya bawak susu ngan biskut laa...utk bagi dorang diam kejap sementara nak sembayang.Kalo xde susah jugaklah..isau takut dorang meragam plak.Tapi utk kat Madinah nie xde masalah sgt..ok jer..alhamdulillah..cumanya kat Makkah jer..sbb dorang dah berani lari2...nnt sy citer.


Selalunya lepas solat saya akan tunggu Hb kat pintu no 16..kemudian balik sama2 ke hotel.Utk hari ke 2, saya cuba ke raudhah, tp x dpt...utk hari ke 3 alhamdulillah saya dpt masuk ke raudhah.Utk ingatan buat saya juga, pintu utk ke raudhah adalah melalui pintu no.25..Pintu Ali b Abi Talib kalu x silap saya.Waktu utk masuk ke raudhah utk wanita adalah waktu pagi lebih kurang dlm pukul 9pg...lepas balik hotel, sarapan..trus pegi masjid.Risau takut x dpt masuk kan...berasak2 tu mmg lumrah lah.Alhamdulillah berkesempatan utk solat di raudhah.

Sehari sebelum ke Makkah, kami di bawa melawat tempat2 bersejarah di Madinah.

Rayyan di Jabal Uhud



Aksi Sara yg bergaya dengan spek baru..


Pagi sebelum bertolak ke Makkah, Hb dan anak2 sempat ke Perkuburan Baqi'.Perempuan x dibenarkan masuk.Saya tunggu luar jerlah dengan Sara sambil makan pisang di pagi hari.Pisang kat sana masyaallah..besar2 nyer...lupa nak snap gambar...makan sebjik pun dah rasa kenyang.

Suasana selepas solat Subuh di Masjid Nabawi.

Anak2 selepas solat subuh..jalan2 sekitar masjid.

Sara pun jenuh nak habiskan sebijik pisang..





Perkuburan Baqi'



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...